Amalan pemakanan yang baik semasa berpuasa di bulan Ramadhan

Dalam Islam, makan dan minum adalah aktiviti yang penting dan perlu dilakukan dengan berhemah dan berkesan. Ketika berpuasa di bulan Ramadan, terdapat beberapa tips yang boleh diambil untuk memastikan bahawa kita berbuka dan bersahur dengan penuh kesedaran disamping memberikan keutamaan juga kepada kesihatan diri.

Mulakan dengan Bismillah


Sebelum mula makan, bacalah Bismillah. Kalimah ini adalah permulaan yang baik untuk mengambil makanan dengan hati yang bersih dan menghargai nikmat yang diberikan oleh Allah SWT.

Allah SWT berfirman dalam Surah al-Baqarah ayat 172,

“Wahai orang-orang yang beriman! Makanlah dari benda-benda yang baik (yang halal) yang telah Kami berikan kepada kamu, dan bersyukurlah kepada Allah, jika betul kamu hanya beribadat kepadanya.”

Berhenti Makan Sebelum Kenyang


Makanlah dengan perlahan dan berhenti sebelum merasa kenyang secara penuh. Nabi Muhammad SAW bersabda,

“Cukuplah bagi anak keturunan Adam agar makan sekadar untuk menegakkan tulang sulbinya (tulang punggung). Melainkan jika ia tidak dapat mengelak, maka isilah sepertiga untuk makanannya, sepertiga untuk minumannya, dan sepertiga untuk nafasnya.” (HR At-Tirmidzi)

Pilih Makanan yang Menyihatkan


Pilihlah makanan yang menyihatkan dan mengandungi nutrisi yang diperlukan oleh tubuh kita. Allah SWT berfirman dalam Surah al-Baqarah ayat 168,

“Wahai sekalian manusia! Makanlah dari apa yang ada di bumi yang halal lagi baik, dan janganlah kamu ikut jejak langkah Syaitan; kerana sesungguhnya Syaitan itu ialah musuh yang terang nyata bagi kamu”

Jangan Membazir


Jangan membazir makanan. Allah SWT berfirman dalam Surah al-A’raf ayat 31,

“Wahai anak-anak Adam! Pakailah pakaian kamu yang indah berhias pada tiap-tiap kali kamu ke tempat ibadat (atau mengerjakan sembahyang), dan makanlah serta minumlah, dan jangan pula kamu melampau; sesungguhnya Allah tidak suka akan orang-orang yang melampaui batas.”

Berbuka dengan Kurma


Berbuka dengan kurma adalah Sunnah Nabi Muhammad SAW. Kurma adalah makanan yang mengandungi gula semulajadi dan menyumbang kepada pemulihan tenaga badan yang hilang semasa berpuasa. Nabi Muhammad SAW bersabda, “Jika salah seorang di antara kamu akan berbuka puasa, maka berbukalah dengan kurma sebab kurma itu berkat, kalau tiada, dengan air kerana air itu bersih dan suci.” (Hadis riwayat Abu Daud dan Tirmizi).

Bersyukur


Ramadan adalah waktu yang tepat untuk berlatih bersyukur kepada Allah SWT. Saat kita berpuasa, kita merasakan lapar dan haus, dan saat kita memutuskan untuk berbuka puasa, kita merasakan nikmatnya makanan dan minuman. Ayat Quran dalam surah Al-Baqarah ayat 185 mengatakan:

“(Masa yang diwajibkan kamu berpuasa itu ialah) bulan Ramadan yang padanya diturunkan Al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia, dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah. Oleh itu, sesiapa dari antara kamu yang menyaksikan anak bulan Ramadan (atau mengetahuinya), maka hendaklah ia berpuasa bulan itu; dan sesiapa yang sakit atau dalam musafir maka (bolehlah ia berbuka, Kemudian wajiblah ia berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain. (Dengan ketetapan yang demikian itu) Allah menghendaki kamu beroleh kemudahan, dan Ia tidak menghendaki kamu menanggung kesukaran. Dan juga supaya kamu cukupkan bilangan puasa (sebulan Ramadan), dan supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat petunjukNya, dan supaya kamu bersyukur.”

Dalam sebuah hadis Qudsi, Rasulullah SAW bersabda:

“Allah SWT berfirman: Puasa itu adalah benteng, maka apabila suatu hari seorang daripada kalian sedang berpuasa, maka janganlah dia berkata rafath dan bertengkar sambil berteriak. Jika ada orang lain yang menghinanya atau mengajaknya berkelahi maka hendaklah dia mengatakan “Aku orang yang sedang berpuasa.” (Muttafaq’alaihi)

Jangan Berlebihan


Meskipun berbuka puasa adalah saat yang dinanti-nantikan, kita perlu ingat untuk tidak berlebihan dalam makan dan minum. Kita perlu makan dengan porsi yang seimbang dan menghindari makanan yang tidak sehat. Allah SWT berfirman dalam surah Al-A’raf ayat 31:

“Makanlah dan minumlah, dan jangan berlebihan. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang berlebihan.”

Dalam hadis riwayat Ahmad, Rasulullah SAW bersabda, “Tidaklah seorang hamba memenuhi perutnya dengan yang lebih buruk daripada makanan yang seimbang, sebagai bentuk memelihara tubuhnya, sesungguhnya anak Adam cukup bagi dirinya dengan beberapa suap yang cukup untuk mempertahankan kekuatannya”.

Bersedekah


Ramadan adalah waktu yang tepat untuk bersedekah dan berbagi dengan sesama. Dalam surah Al-Baqarah ayat 261, Allah SWT berfirman:

“Bandingan (derma) orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah, ialah sama seperti sebiji benih yang tumbuh menerbitkan tujuh tangkai; tiap-tiap tangkai itu pula mengandungi seratus biji. Dan (ingatlah), Allah akan melipatgandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendakiNya, dan Allah Maha Luas (rahmat) kurniaNya, lagi Meliputi ilmu pengetahuanNya”

Ibnu Hibban ada melaporkan bahawa Rasulullah SAW bersabda:

“Sedekah yang dilakukan secara rahsia dapat memadamkan kemurkaan Allah, silaturahim dapat menambahkan umur dan berbuat kebajikan dapat menghindarkan kejahatan.”

Akhirkata, Ramadan bukan hanya sekadar menahan diri dari makanan dan minuman selama waktu tertentu, tetapi juga tentang mengembangkan sikap-sikap yang baik dan bermanfaat dalam kehidupan sehari-hari. Semoga kita semua bisa mengambil hikmah dan manfaat dari bulan Ramadan ini dan bisa menjadi lebih baik dalam menjalani kehidupan kita sebagai hamba Allah SWT.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *